Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První rok vlády Andreje Babiše a školství

Co se premiérovi a především ministrovi školství Robertu Plagovi (ANO) podařilo prosadit v oblasti vzdělávání v uplynulém roce? Z pohledu programového prohlášení současné vlády Andreje Babiše toho nebylo mnoho...

Dne 27. června 2018 bylo schváleno Programového prohlášení vlády České republiky. Co se ministru školství Robertu Plagovi podařilo splnit a co nikoliv z kapitoly věnované vzdělávání, zhodnotil prezident Pedagogické komory Radek Sárközi. (Komentáře jsou uvedeny v závorce za daným odstavcem programového prohlášení vlády Andreje Babiše.) 

Vláda žádný bod z kapitoly Vzdělávání, věda a výzkum nesplnila zcela. Během prvního roku by to ani nebylo možné. Za velmi problematické lze považovat kroky a návrhy ministerstva školství, které jsou v rozporu s programovým prohlášením vlády. MŠMT rovněž prosadilo některé změny, které v programovém prohlášení nejsou uvedeny vůbec – například novelizaci pamlskové vyhlášky nebo změny v maturitách a přijímacích zkouškách na střední školy. Další změny navrhli a prosadili opoziční poslanci – například novelizaci školského zákona ohledně přípravných tříd, dvouletých dětí v mateřských školách a odložení reformy financování nebo změny ohledně akreditací u vysokých škol. Ministerstvo školství pracuje na Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ a dalších koncepčních dokumentech, o kterých se programové prohlášení nezmiňuje. Premiér prosazoval bezplatné obědy ve školních jídelnách, ale po kritice Pedagogické komory ministerstvo školství svůj návrh novely školského zákona stáhlo.

Robert Plaga, Andrej Babiš, František Dobšík...

Programové prohlášení Vlády ČR

Vzdělávání, věda a výzkum

Rezort školství je pro nás prioritou, protože bez kvalitního školství nemá národ budoucnost. Investice do našich dětí jsou investicí do naší budoucnosti. Kvalitní školství chápeme jako školství otevřené, dostupné a profesionální. (Vláda měla v uplynulém roce řadu priorit. Kvůli jejich vysokému počtu není jednoznačně rozpoznatelné, zda je školství její hlavní prioritou. Aktuální školský rozpočet tomu nenasvědčuje, protože je vzhledem k hrubému domácímu produktu ČR stále nižší, než jaký byl v roce 2011, kdy činil 4,3 % HDP – aktuálně je to 3,9 % HDP. Oproti průměru států EU a OECD, kde činí 5 % HDP, dává Česká republika na školství o čtvrtinu méně, což zakládá vnitřní dluh přibližně 50 miliard korun ročně, který se projevuje ve školství na každém kroku. Aktuální návrh MŠMT, že by na 2. stupni ZŠ mohli učit lidé bez pedagogického vzdělání, je v příkrém rozporu s uvedeným cílem, že školství má být „kvalitní“ a „profesionální“.)

Prosadíme více peněz do školství tak, aby se platy učitelů a nepedagogů na konci volebního období v roce 2021 dostaly minimálně na 150 procent jejich výše pro rok 2017. Zlepšíme podporu učitelů tak, aby se mohli plně soustředit na výuku. (Text programového prohlášení opomíjí pedagogické pracovníky, kteří nejsou učiteli – vychovatelky školních družin, speciální pedagogy, asistenty pedagoga, další vychovatele apod. V roce 2018 se zvýšily platy učitelů v průměru o 10,9 %, toto zvýšení ale připravila ještě minulá vláda. Průměrné mzdy v ČR vzrostly ve stejném roce o 8,1 %. Platy učitelů sice rostly rychleji, ale o pouhých 2,8 procentního bodu, což je spíše valorizace než hlavní priorita. Vláda odložila zvýšení platů učitelů ze září 2018 na leden 2019 a odmítla návrh na zvýšení příplatků pro třídní učitele na minimálně 2 500 Kč měsíčně, místo toho zvýšila od ledna 2019 příslušný příplatek za třídnictví jen o 100 Kč – z 400 Kč na minimálně 500 Kč měsíčně. Pro rok 2019 byla kapitola školství určená na platy pedagogických pracovníků navýšena o 15 %, z čehož 10 % šlo na zvýšení tarifní části platů. Zbylých 5 % na netarifní část platů doputovalo jen k některým pedagogům. Na rok 2020 vláda navrhuje zvýšení platů pedagogických pracovníků pouze o 10 % místo dříve přislíbených 15 %. Usnesení Poslanecké sněmovny z konce roku 2017, že by platy učitelů měly činit 130 % průměrných mezd v ČR, a to nejpozději od roku 2020, vláda ignoruje. K uváděné podpoře učitelů nedošlo, naopak se zvýšila byrokratická zátěž škol, což znamená, že učitelé i ředitelé škol mají méně času na přípravu kvalitnější výuky.)

Poměr platů učitelů ZŠ k ostatním vysokoškolsky vzdělaným zaměstnancům v dané zemi.

 

Ve spolupráci se zřizovateli škol a školských zařízení regionálního školství omezíme nadbytečnou byrokratizaci regionálního školství a posílíme postavení ředitele školy jako manažera, především v oblasti řízení lidí a pedagogického procesu. V regionálním školství podpoříme zavedení transparentního a administrativně nenáročného způsobu financování v souladu se schválenou novelou školského zákona včetně zajištění dostatečné alokace finančních prostředků pro chystanou změnu financování. Přitom budou zohledněna specifika financování školních družin a základních uměleckých škol. (Nadměrná administrativní zátěž škol nebyla omezena ani snížena, byrokracie naopak vzrostla. MŠMT navrhlo zvýšit míru přímé pedagogické činnosti u zástupců ředitelů škol, což by vedlo k jejich přetížení, nebo k vyššímu zatížení přímo ředitelů škol, ale po kritice Pedagogické komory i dalších profesních spolků svůj návrh stáhlo. Kolem přechodu na nové financování škol, založeném na tzv. PHmax, panuje stále mnoho nejasností. S novým financováním dojde k omezení pravomoci ředitelů škol rozhodovat a zvýší se jejich administrativní zátěž. Úspěšné školy, o které je mezi žáky velký zájem, dostanou v novém systému financování méně peněz. Pozitivní změnou je posílení odbornosti konkurzních komisí, které hodnotí uchazeče o místo ředitele školy.)

Zasadíme se o maximální rozvoj potenciálu každého dítěte. Ten je dnes omezován především vysokou selektivností českého školství, kdy jsou žáci příliš brzy rozdělováni do různých vzdělávacích proudů, zpravidla na základě rodinného zázemí. Provedeme věcnou a finanční revizi inkluze, a to tak, aby byly podporovány sítě škol běžných i speciálních, s udržitelným využíváním principů společného vzdělávání. (Ohledně rozvoje potenciálu každého dítěte a omezení selektivnosti nedošlo k žádným pozitivním změnám, které by byly iniciovány vládou. MŠMT vyhlásilo rozvojový programu na vyrovnání mezikrajových rozdílů, což hodnotíme pozitivně, a to i přes vyšší byrokratickou zátěž, která je s ním spojena. Novela vyhlášky č. 27/2016, která se zabývá společným vzděláváním (inkluze), byla opakovaně odkládána, nakonec by měla být účinná od října 2019. Většina změn v této vyhlášce je pozitivní. Počet speciálních škol i speciálních tříd při běžných školách se v roce 2018 snížil, což je v rozporu se záměrem programového prohlášení vlády. V roce 2018 vláda posílila po intervenci Pedagogické komory u premiéra rozpočet školství o 1 miliardu korun, která chyběla na nenárokové části platů zaměstnanců škol kvůli nutnosti přednostně financovat inkluzivní vzdělávání.) 

Zajistíme dostatečné kapacity mateřských škol posílením a efektivním využitím národních a evropských finančních zdrojů a lepší koordinací mezi Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstvem pro místní rozvoj. Zajistíme zákonem garantovaný nárok na péči o děti od dvou let při zohlednění možností zřizovatelů. Budeme investovat také do pedagogického personálu s cílem výrazně snížit počet dětí na jednu učitelku. (Kapacity mateřských škol jsou navyšovány, ale finanční prostředky pro tento účel jsou nedostačující. MPSV investuje řádově více peněz do vzniku a provozu dětských skupin a mikrojeslí (prostřednictvím evropských fondů). Garance míst pro všechny dvouleté děti v mateřských školách byla zrušena na základě poslaneckého návrhu Václava Klause a dalších poslanců ODS, což hodnotíme kladně, protože to umožnilo existenci a další rozvoj dětských skupin, které jsou pro dvouleté děti vhodnější než mateřské školy. Vláda díky tomu ušetřila 20 miliard korun jednorázově a dále ušetří 10 miliard korun ročně, které ale neinvestovala do školství. Přitom právě předškolní vzdělávání je ve srovnání s průměrem EU a OECD v České republice podfinancováno nejvíce. Počet dětí na jednu učitelku v mateřské škole se nesnížil, třídy MŠ se stále naplňují na výjimku přes 24 dětí, někde až na maximum 28 dětí. MŠMT formou rozvojového programu zafinancovalo v roce 2019 překrývání dvou učitelek ve třídě MŠ na 2,5 hodiny denně, což hodnotíme pozitivně, i když došlo k výraznému časovému skluzu a některé mateřské školy na tyto prostředky nedosáhly. Vše bohužel opět provázela zvýšená administrativa.) 

Provedeme úpravy Rámcových vzdělávacích programů, aby byly jasné a závazné očekávané výstupy vzdělávání. V první řadě je nutné upravit RVP v oblasti matematiky, jazyků a ICT. (Práce na revizi RVP byly po oprávněné kritice Pedagogické komory a dalších profesních organizací pozastaveny. Dosavadní průběh revizí rámcových vzdělávacích programů je značně netransparentní. Začala pilotáž změn ve vzdělávací oblasti ICT na vybraných školách, což hodnotíme pozitivně. Ministr školství Robert Plaga rozhodl o sloučení Národního ústavu pro vzdělávání, který má revizi RVP v gesci, s Národním institutem pro další vzdělávání.)

Budeme vyrovnávat podmínky v přístupu k mimoškolním vzdělávacím příležitostem, zdrojům a službám (např. školy v přírodě) tak, aby je mohlo využívat každé dítě bez ohledu na rodinné zázemí. (V této oblasti nedošlo k žádným pozitivním změnám.)

Ve středním odborném vzdělávání zvýšíme zapojení odborníků z praxe do výuky a spolupráci škol a firem a budeme řešit palčivý problém nedostatku mistrů odborného výcviku. Snížíme počet oborů středního vzdělávání a efektivně provážeme jejich strukturu s potřebami trhu práce. Cílem je zvýšení prestiže, odborné úrovně a uplatnitelnosti absolventů učňovských oborů a technických oborů středních škol. (V této oblasti nedošlo k žádným pozitivním změnám. Text programového prohlášení obsahuje chybné označení „mistr –v současné době se používá označení „učitel odborného výcviku“. MŠMT navrhlo zrušení funkcí „vedoucí učitel odborného výcviku“ a „zástupce ředitele pro praktické vyučování“, což je v příkrém rozporu s uvedeným cílem vlády. Po kritice Pedagogické komory i ředitelů středních odborných škol a učilišť byl tento návrh stažen. Vláda usiluje o zavedení nového vyučovacího předmětu „technika“ na základních školách, ovšem dle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání si jednotlivé školy tvoří vyučovací předměty samy v rámci svého školního vzdělávacího programu. V případě povinného zavedení tohoto nového vyučovacího předmětu by se jeho obsah týkal i nižšího stupně víceletých gymnázií, kde se vyučuje podle stejného RVP ZV jako na 2. stupni ZŠ.)

Budeme podporovat zahraniční mobilitu studentů ve středním vzdělávání lepším využitím evropských programů. (V této oblasti nedošlo k pozitivním změnám. Text vládního prohlášení obsahuje chybné označení „studenti“ – na SŠ se jedná o „žáky“.)

Veřejné vysoké školství považujeme za jeden ze zásadních pilířů vzdělávacího a výzkumného systému v České republice a garantujeme jeho nezpoplatnění s výjimkou jednoznačného zpoplatnění „věčných“ studentů. (V této oblasti nedošlo k žádným změnám.)

Provedeme analýzu účelnosti a efektivnosti současného modelu financování soukromých, církevních i veřejných škol v primárním, sekundárním i terciárním vzdělávání. V regionálním školství nastavíme spravedlivý systém financování veřejných, soukromých a církevních škol. Prosadíme účinnou regulaci sítě škol. Zajistíme dostatečné finanční prostředky pro investice v oblasti regionálního školství. (V této oblasti nedošlo k žádným pozitivním změnám.)

Budeme podporovat kvalitní přípravu budoucích pedagogů, kteří jsou jedinou zárukou zkvalitňování školství. Posílíme spolupráci mezi fakultami připravujícími učitele a školami, v nichž studenti vykonávají své praxe. Zajistíme, aby každý začínající učitel mohl spolupracovat s uvádějícím učitelem. (Pedagogické fakulty a další VŠ připravující učitele aktuálně upravují své studijní programy a posilují v nich praktické zaměření studia. MŠMT připravilo novelu zákona o pedagogických pracovnících, která definuje funkci uvádějícího učitele, ale tato novela zatím nebyla schválena a navrhovaná výše odměny pro uvádějící učitele je nedostačující.)

Při řízení a financování systému veřejného vysokého školství budeme klást větší důraz na kvalitu a výkon a budeme významněji zohledňovat celospolečenskou potřebnost některých profesí, zejména lékařů, učitelů, technických oborů, zdravotnického personálu. (Vláda pokračuje ve zvýšené finanční podpoře lékařských a učitelských oborů na VŠ. Finance pro pedagogické fakulty jsou ovšem stále nižší, než finance pro učitelské i neučitelské obory na jiných fakultách.)

Budeme podporovat výjezdy studentů vysokých škol do zahraničí i výměnu vědců mezi českými a zahraničními výzkumnými organizacemi větším zapojením do evropských programů. (V této oblasti nedošlo k žádným změnám.)

Rada pro výzkum, vývoj a inovace se bude starat o analýzu, rozpočtové směřování a věcnou koordinaci všech, kteří poskytují veřejné prostředky na výzkum, vývoj a inovace tak, aby tyto prostředky byly využívány účelně a nevydávaly se vícekrát na stejné aktivity. (V této oblasti se změny připravují, ale reálně zatím k žádným změnám nedošlo.)

Nastavíme a provedeme transparentní hodnocení vědy a výzkumu, a to včetně zohlednění jejich skutečného přínosu pro aplikační praxi s přímým dopadem na financování výzkumných organizací. (V této oblasti se změny připravují, ale reálně zatím k žádným změnám nedošlo.)

Autor: Radek Sárközi | čtvrtek 4.7.2019 7:07 | karma článku: 15,66 | přečteno: 897x
  • Další články autora

Radek Sárközi

Mikuláš Bek by měl jako ministr školství okamžitě skončit

Ministra školství Mikuláše Beka kritizuje nejen opozice, ale i zástupci koaličních stran, a dokonce už i někteří členové hnutí Starostové a nezávislí. Obhájí M. Bek v senátních volbách svou pozici senátora? Skončí jako ministr?

29.2.2024 v 18:00 | Karma: 24,74 | Přečteno: 641x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Byla stávka ve školách úspěšná?

Zda byla stávka úspěšná, bude možné zhodnotit až podle toho, zda se podaří školským odborům prosadit všechny původní stávkové požadavky. Odboráři dostali velmi silný mandát. Snad ho nenechají vyšumět v nekonečných jednáních...

10.12.2023 v 18:00 | Karma: 13,31 | Přečteno: 636x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Stávkuje se za platy kuchařek, nikoliv učitelů. A za kvalitní podmínky pro vzdělávání dětí

Pondělní stávku proti škrtům ve školství by měli podpořit i rodiče dětí. Chystané změny by totiž měly negativní dopad především na kvalitu vzdělávání

26.11.2023 v 19:15 | Karma: 33,57 | Přečteno: 3964x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Školství vládní prioritou není. Je naopak na úplně posledním místě…

Zatímco na Slovensku se platy učitelů zvýšily o 22 %, českým pracovníkům škol se už dva roky reálné mzdy propadají. Vloni to bylo o 16 %, v letošním roce půjde o 10 %. Ani v roce 2024 to nebude lepší, jak ukazuje návrh rozpočtu.

17.9.2023 v 13:00 | Karma: 35,39 | Přečteno: 3439x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Nová hygienická vyhláška pro školy poškodí děti. Rodiče ať poděkují politikům pětikoalice

Změny v hygienické vyhlášce iniciovala poslankyně R. Zajíčková (ODS). Návrh zpracovalo Ministerstvo zdravotnictví bez konzultací se zástupci škol a s pracovníky hygien. V médiích škrty obhajovala poslankyně O. Richterová (Piráti).

20.8.2023 v 15:20 | Karma: 46,21 | Přečteno: 15491x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Budou ředitelé škol nuceni propustit asistenty pedagoga? aneb Inkluze počesku...

Inkluzivní vzdělávání je finančně velmi náročné, jak dokazují statistiky ze zahraničí. Snaha vlády vymyslet „inkluzi počesku“ (tj. bez peněz) dopadne negativně především na děti...

13.8.2023 v 13:55 | Karma: 35,94 | Přečteno: 12221x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Falešná garance učitelských platů rozdělila pracovníky škol

Závidíte učitelům, že budou mít garantován plat ve výši 130 % průměrné mzdy v ČR? Není co závidět... Ve skutečnosti vládní poslanci schválili legislativní paskvil, který učitelům nic negarantuje. Jejich platy se naopak propadly...

29.4.2023 v 17:00 | Karma: 34,69 | Přečteno: 4557x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Když stávkují už i filozofové, je to hodně špatné…

Akademičtí pracovníci humanitních a společenskovědních fakult demonstrují kvůli nízkým mzdám na náměstích. V rámci akce Hodina pravdy dokonce vyhlásili první jednodenní stávku. Vyhoví vláda Petra Fial jejich oprávněným požadavkům?

7.4.2023 v 18:00 | Karma: 14,08 | Přečteno: 565x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Postaví se ministr školství Vladimír Balaš za pedagogy, nebo bude hlasovat proti nim?

Podpoří poslanec a zároveň ministr školství Vladimír Balaš svým hlasováním ve Sněmovně kvalifikované učitele a více peněz pro pedagogické pracovníky, nebo pošle ČR na cestu úpadku kvality ve vzdělávání a nekonkurenceschopnosti?

3.4.2023 v 19:00 | Karma: 25,11 | Přečteno: 1575x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Fialova vláda obelhala důchodce i pedagogy. Kdo přijde na řadu teď?

Babišova vláda své sliby vůči učitelům splnila. Po dlouhých letech půstu se stalo vzdělávání rozpočtovou prioritou. Současná vláda finance na školství opět škrtá. Reálné platy ve vzdělávání klesly o 16 %. Nejvíce ze všech oblastí.

12.3.2023 v 18:50 | Karma: 35,95 | Přečteno: 3096x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Eduin - odborníci na vzdělávání, nebo aktivističtí novináři?

Z oblasti školství dostává v českých médiích největší prostor lobbistická neziskovka EDUin, nikoliv organizace sdružující tisícovky pedagogů nebo stovky ředitelů škol. Kdo jsou pracovníci EDUinu? Většinou jde jen o novináře...

11.3.2023 v 21:21 | Karma: 26,62 | Přečteno: 836x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Babiš nebo Pavel? Nehádejme se mezi sebou kvůli prezidentským volbám

Voliči v prvním kole vybrali dva kandidáty na prezidenta republiky. Kampaň Andreje Babiše a Petra Pavla je velmi ostrá, protože jde o moc. Občané by ale jejich soupeření neměli přenášet do svého soukromého života.

26.1.2023 v 18:00 | Karma: 17,91 | Přečteno: 372x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Blamáž s Etickým kodexem učitele

V prosinci představil ministr školství Vladimír Balaš na tiskové konferenci Etický kodex učitele, který iniciovala Učitelská platforma. Text je prý výsledkem konsenzu 14 organizací. To ovšem není pravda. Vznikl spíše paskvil...

5.1.2023 v 18:18 | Karma: 27,60 | Přečteno: 1351x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Nepovedená revoluce ve výuce (nejen) Informatiky

Proč se skoro polovina základních škol nezapojila do výuky nové Informatiky, když je to podmínka pro získání peněz na nákup počítačové techniky a výukových programů? Buď o tom ředitelé škol nevěděli, nebo se změnami nesouhlasí...

19.9.2022 v 18:30 | Karma: 36,16 | Přečteno: 6099x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Petr Gazdík by se měl vzdát poslaneckého mandátu a vrátit se zpět do školy jako učitel

Nejlepším řešením by bylo jmenování úřednické vlády po dobu předsednictví České republiky EU a následné brzké předčasné volby. Ty lze organizačně spojit s volbami prezidentskými.

23.7.2022 v 17:00 | Karma: 44,30 | Přečteno: 6903x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Proč nerušit víceletá gymnázia

Víceletá gymnázia chrání nejlepší žáky před zpackanou inkluzí na ZŠ. Nabízejí chytrým a pilným dětem kvalitní vzdělávání. Alternativou veřejných víceletých gymnázií jsou soukromé ZŠ, na které ovšem některé rodiny nemají finance.

20.7.2022 v 18:00 | Karma: 30,06 | Přečteno: 1654x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Úkoly pro nového ministra školství

Profesor Vladimír Balaš (STAN) nastupuje do úřadu po Petru Gazdíkovi a Robertu Plagovi – dvou nejhorších ministrech školství v dějinách samostatné ČR. Bude ministrem učitelů a žáků nebo lobbistů a podnikatelů jako jeho předchůdci?

28.6.2022 v 18:00 | Karma: 18,08 | Přečteno: 680x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Druhý cizí jazyk na základních školách – povinný nebo volitelný?

Měl by být další cizí jazyk na 2. stupni ZŠ povinný, volitelný nebo nepovinný? Co navrhuje ministerstvo školství a jak to vidí učitelé. Kolik českých žáků maturuje z jiného cizího jazyka, než je angličtina...

21.5.2022 v 16:16 | Karma: 17,39 | Přečteno: 968x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Obrana Cermatu a jeho přijímacích zkoušek na střední školy

Jednotná přijímací zkouška je nejspravedlivější z možných řešení, jak vybrat z uchazečů o studium na středních školách ty s největší šancí uspět u maturity. I proto máme jen 5 % žáků, kteří maturitu nezvládnou ani na třetí pokus.

22.4.2022 v 18:30 | Karma: 22,91 | Přečteno: 1570x | Diskuse| Politika

Radek Sárközi

Kvalitní vzdělání je nejlepší investice. Vláda by na školství šetřit neměla

Zatímco vláda Andreje Babiše jako první v historii samostatné České republiky výrazně navýšila finance pro vzdělávání, nová vláda Petra Fialy začala seškrtáním výdajů na školství o 5 miliard. Nakonec je tam ale musela vrátit...

6.4.2022 v 17:17 | Karma: 21,83 | Přečteno: 794x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 60
  • Celková karma 24,74
  • Průměrná čtenost 4005x
Budu psát o školství a vzdělávání. Spravuji několik facebookových skupin a didaktických webů - Čtenářská gramotnost a projektové vyučování, Šotkoviny, Elektronické učebnice... Jsem prezidentem spolku Pedagogická komora.