Ministr Plaga do filmu obsadil desítky tisíc ochotnických herců a sta tisíce dětských rolí. Ve volném pokračování známé české komedie je hlavní téma řetězové výměny bytů nahrazeno zcela novou situací. Dojde k největší výměně pedagogických pracovníků v dějinách! Změní se i žánr filmu, tentokrát půjde o tragédii...
Jelikož jsou školy zavřené, žáci prvního stupně základních škol nemohou navštěvovat běžnou výuku. Otevřou se tudíž školní družiny. Jenže družina funguje pouze před výukou a po ní, proto je třeba ji přejmenovat na školní skupinu. Školní skupina je magické místo, kde nehrozí nákaza koronavirem, proto v ní mohou být všichni bez roušek. Ty stačí mít pouze cestou do třídy, ze třídy a všude mimo třídu.
Vychovatelky školních družin nemohou pracovat, když je družina zavřená, proto budou dohlížet vždy na maximálně 15 dětí místo třídních učitelek žáků. Bývalé třídní učitelky vychovatelkám pouze zpracují přípravy do hodin a samy budou dál vyučovat on-line na dálku. Jenže vychovatelky musí být s dětmi odpoledne, proto je dopoledne nahradí učitelé druhého stupně. S žáky tudíž budou učitelé matematiky a češtiny. Vlastně ne, ti musí učit deváťáky, takže je nahradí asistenti...
Asistenty ve školách dělíme do několika typů. Asistent pedagoga se vyznačuje vysokou odolností vůči koronaviru, proto nemusí nosit ve třídě roušku, v tom je imunitně blízký učitelům. Školní asistent musí roušku nosit vždy. Stejně jako osobní asistent, kterému hrozí strašná nákaza. Nedává to sice smysl, ale je to ve scénáři a ten je závazný. Ledaže by byl v rozporu se zdravým rozumem, pak je třeba se řídit jím, nikoliv nějakými hloupými manuály z ministerstva školství, upozorňuje režisér Robert Plaga, když svůj velkofilm představuje v médiích. Učitelský komparz všemu jen nevěřícně přihlíží a kroutí všemi hlavami, kterých je přibližně 150 000.
Pokud jste se v ději nového filmu ztratili, nabízím stručnou rekapitulaci: Asistenti se přesunou na místa učitelek, které učily kdysi v dávných časech žáky (přesněji začátkem března). Ty jim během noční směny zpracují přípravy do hodin, hned jak dokončí svou dopolední výuku on-line a odpolední přípravu na ni. (Krátká pauza mezi směnami na večerní výuku vlastních dětí je povolena.) Odpoledne žáky převezmou vychovatelky nebo pedagogové volného času nebo někdo, kdo se zdržel ve škole (češtináři a matikáři z druhého stupně), kteří pro děti vymyslí náplň na základě školního vzdělávacího programu pro školní družinu (ale opovažte se tomu říkat družina, jde přece o školní skupinu!!!). Paralelně budou učitelé druhého stupně učit on-line žáky šestých až osmých ročníků a prezenčně deváťáky a na dálku zbylé deváťáky, kteří se nedostaví do školy. Aby se nenudili, plánuje režisér Robert Plaga otevřít školy i pro ostatní žáky druhého stupně, kde bude výuka probíhat podle osvědčeného scénáře pro poslední ročník.
Volný čas vyplní pedagogičtí pracovníci hlídáním jedenapůlmetrových rozestupů mezi dětskými herci a jejich rozháněním před školou cimrmanovským pokřikem „Rozejděte se!“ a „Neshlukujte se!“. K tomu dobře poslouží dřevěné tyče. Manuál na jejich výrobu rozeslalo ministerstvo školství ředitelům již 24. května prostřednictví datové schránky a ve spolupráci s ministerstvy zemědělství a vnitra rovněž prostřednictvím poštovních holubů s flashkou opatřenou logolinkem OP VVV přivázanou na nožičce. Pokud škola přesto zásilku neobdržela, přiveze řediteli vytištěný manuál Robert Plaga osobně.
Předem odhaduji, že tohle bude hodně nepovedený film. Proto doporučuji do kina raději nechodit...
Radek Sárközi
začínající filmový kritik
Tato recenze vyšla původně v tištěné MF DNES (23. 5. 2020) pod názvem „Kulový blesk v režii ministra Roberta Plagy“ (zde byla publikována její rozšířená podoba).