Učit bude moci každý. Podle ministerstva školství není pedagogické vzdělání zapotřebí...

30. 01. 2019 7:37:07
Co zavede vláda příště? Že projektovat nové budovy nebudou architekti, ale právníci? Nebo že léčit lidi budou moci po tři roky inženýři, a pokud si udělají 250hodinový kurz, stanou se z nich oficiálně lékaři?

Portál Vzdělávací služby publikoval vyjádření vybraných organizací a odborníků k návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících. Odpovědi Radka Sárköziho za Pedagogickou komoru naleznete zde...

Začněme obecně. Považujete vůbec tuto anebo jakoukoliv jinou novelu příslušného zákona za nutnou?
Novela žádné zásadní změny, které by byly životně nutné, nepřináší. Je spíše kosmetická.

Jste spokojeni s výběrem témat, která jsou touto novelou řešena?
Novela se zaměřuje na změny, které nejsou akutní. Její potřebnost je sporná...

Co v navržené novele naopak postrádáte?
Celý zákon o pedagogických pracovnících by se měl výrazně zjednodušit. Už teď se v něm málokdo orientuje. Jelikož jsme se účastnili jedné z pracovních skupin MŠMT, která se novelou zabývala, mohli jsme podávat návrhy změn. Na Slovensku je přesně definována funkce třídního učitele, a to včetně příplatku alespoň 5 % tarifního platu. Navrhli jsme ji zanést do české legislativy, ale bohužel to nebylo ze strany MŠMT akceptováno.

Nyní již k samotným řešeným oblastem. Jak hodnotíte snahu posílení postavení ředitele školy? Je tato snaha podle Vás uchopena správně?
Tuto snahu hodnotíme kladně. V Pedagogické komoře je více než 400 členů z řad ředitelů škol. Ředitel je klíčová osoba vzdělávací soustavy, ale jeho pravomoci jsou značně okleštěné. Naopak nejrůznějších povinností má nad hlavu a je svázán mnoha předpisy a zahlcen administrativou. Novela bohužel pravomoci ředitelů výrazně nerozšiřuje.

Jak se díváte na potenciální novou možnost vyučování tzv. odborníků z praxe, tedy osob, které nezískaly pedagogickou kvalifikaci? Jedná se podle Vás o krok správným směrem?
Umožnit vyučovat lidem bez pedagogického vzdělání je rezignací na kvalitu českého školství. Učit bude moci prakticky kdokoliv... 250hodinové doplňující pedagogické studium si bude moci dodělat až za 3 roky, nebo prostě odejde na jinou školu a tam mu začne běžet nová tříletá lhůta... Nejprve se rezignovalo na aprobovanost výuky, nyní se postupuje o krok blíže k propasti. Možná to lze ještě akceptovat u středních odborných škol v odborných vyučovacích předmětech, ale ve všeobecně vzdělávacích předmětech (obzvláště na 2. stupni ZŠ) rozhodně ne. Jak může učit člověk bez didaktického zázemí žáky se speciálními vzdělávacími potřebami? Pedagogická komora je rozhodně proti, stejně jako by byla proti Česká lékařská komora, kdyby chtěli zákonodárci umožnit inženýrům tři roky léčit lidi, protože je nedostatek doktorů...

Napomůže tento krok k řešení stávajícího nedostatku aprobovaných pedagogických pracovníků?
Zaměstnance bez pedagogického vzdělání odmítáme nazývat pedagogickými pracovníky, natož aprobovanými – vždyť neabsolvovali ani jednu hodinu didaktiky svého oboru. Vzhledem k nízkým platům ve školství není velká naděje, že by vysokoškolsky vzdělaní odborníci začali dávat výpovědi ve své práci a ucházeli se o místa ve školách. Možná si to někteří na chvíli vyzkouší, ale pracovní podmínky, školská administrativa a nedostatek praxe v práci se žáky je brzy vyženou zpět do jejich původních zaměstnání.

Jak se stavíte k nové pravomoci ředitele školy spočívající v posílení možností zajišťovat účinné uvádění začínajících učitelů?
Novela to ředitelům striktně nařizuje. Budou vše muset nově vykazovat. A netýká se jen čerstvých absolventů, ale všech učitelů. Takže dvouletým adaptačním obdobím bude muset projít například zkušená učitelka s 25 lety praxe, která přejde na jinou školu. Ani v tomto bodě není zákon dobře napsán. Ředitele jen omezuje. Na druhou stranu se prý plánuje, že škola dostane na učitele v adaptačním období nějaké účelově vázané peníze navíc.

Jak se stavíte k některým úpravám týkajícím se získávání kvalifikací u jednotlivých pedagogických profesí?
Velmi sporný je bod, kdy bude moci doplňující pedagogické studium zajišťovat nejen vysoká škola, ale nově vlastně kdokoliv, kdo k tomu získá od MŠMT akreditaci v rámci DVPP. Takových organizací jsou v současnosti tisíce – soukromé firmy, „neziskovky“, OSVČ... MŠMT nemůže uhlídat, zda jsou dodržovány standardy studia, když bude vzdělavatelů takové množství a stane se z toho byznys.

Považujete za přínosné ustanovení nové pedagogické profese, konkrétně školského logopeda?
To si do zákona prosadila příslušná asociace, která logopedy sdružuje. Myslíme si, že jsou jiné pozice, které by bylo třeba do zákona doplnit, např. sociální pedagog případně školní speciální pedagog. To vše jsme přes pracovní skupinu MŠMT do zákona navrhovali, ale marně. Zkusíme návrh podat znovu prostřednictvím školského výboru Poslanecké sněmovny a Senátu. Už několikrát se nám takto podařilo prosadit změnu zákona, např. v případě kariérního řádu, dvouletých dětí v MŠ nebo nově u přípravných tříd.

Myslíte si, že bude tato novela schválena a vylepší stávající prostor pedagogických pracovníků?
Novela zřejmě schválena bude. Snad se z ní podaří vyjmout v rámci poslaneckých pozměňovacích návrhů ty největší nesmysly. Nic zásadního, co by pedagogům pomohlo v jejich práci, tam ale nevidíme.

Závěrem bychom Vám chtěli poskytnout určitý prostor pro možnost vyjádřit se k našim čtenářům ve věcech, které nebyly v předchozích otázkách vyřčeny.
Velmi nás mrzí přístup MŠMT a vlády jako celku, že nenaslouchá názorům pedagogů z praxe. Proto jsme sepsali otevřený dopis politikům za záchranu českého školství, který aktuálně podepisují celé školy a má již více než 3 400 signatářů. Dokonce jsme byli osloveni ze školského výboru Senátu, kde by si naše návrhy rádi vyslechli. Věříme, že se s námi osobně sejde ministr školství, ministryně financí i premiér, abychom společně mohli jednotlivé návrhy probrat. V opačném případě bychom vyzvali učitele, ať vyhlásí alespoň stávkovou pohotovost, když se školské odbory nemají k vyhlášení stávky. Je třeba hlasitě upozornit na dlouhodobě neřešené problémy českého školství a jeho extrémní podfinancování. Věříme, že nás v tom podpoří ředitelé všech škol, kteří marně shánějí kvalifikované učitele, protože je nemohou zaplatit.

Autor: Radek Sárközi | středa 30.1.2019 7:37 | karma článku: 29.78 | přečteno: 3683x

Další články blogera

Radek Sárközi

Ministr Robert Plaga se vyhýbá učitelům, nekomunikuje a nebojuje za školství

V médiích se spekuluje o tom, zda bude Robert Plaga odvolán či ne, a dokonce už i o tom, kdo by ho mohl nahradit. Co udělal ministr školství během uplynulého roku dobře a co špatně?

6.2.2019 v 6:06 | Karma článku: 36.40 | Přečteno: 1639 | Diskuse

Radek Sárközi

Platnost přijímacích testů z češtiny a matematiky je sporná

Vyhláška o přijímacím řízení na střední školy je legislativní paskvil. Ministerstvo školství by ji mělo rychle opravit. V opačném případě hrozí státu prohrané soudní spory...

3.2.2019 v 7:07 | Karma článku: 16.71 | Přečteno: 448 | Diskuse

Radek Sárközi

Třídní učitelé si za svou náročnou práci zaslouží ocenění

Víte, kolik bere třídní učitel za hodinu? Které parlamentní strany učitelům přejí a které nikoliv? A co na to ministr školství Robert Plaga?

2.2.2019 v 8:09 | Karma článku: 37.29 | Přečteno: 2238 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Beata Krusic

Něžné "Hallelujah"

Kdo by neznal píseň Hallelujah. Kanadský sympaťák Leonard Cohen před lety tuto krásnou skladbu poslal do světa a dodnes vznikají nové a nové verze jejího provedení.

22.2.2019 v 22:18 | Karma článku: 11.16 | Přečteno: 163 | Diskuse

Martin Braun

Peklo nad Tel Avivem

Jeden z mýtů, který vládne mezi lidmi je, že Židé, či Izraelci obecně, chcete li, jsou lidmi nudnými, věčně se modlícími, že jsou suchary, kteří krásy a nádherné hříchy tohoto světa neznají a znát nechtějí.

22.2.2019 v 21:19 | Karma článku: 10.54 | Přečteno: 402 | Diskuse

Marek Konečný

Polské maso máme ošetřené, a co budete dělat s českými bramborami, pane ministře?

Za zdatné mediální podpory pan ministr řešil problémy několika set kilogramů nekvalitního hovězího z Polska. Ale máte tady ne tak akutní, ale zato desetiletí se táhnoucí problém - hnusné české brambory.

22.2.2019 v 19:34 | Karma článku: 26.85 | Přečteno: 832 | Diskuse

Jan Ziegler

Pánové Patáku a Peszynski, nekritický eurofanatismus vážně škodí zdraví

Oni si to možná neuvědomují, ale svým fanatismem poškozují myšlenku společné Evropy. Každý, kdo má jiné názory než oni, je proruský, putinovec, nácek, xenofob atd.

22.2.2019 v 16:39 | Karma článku: 33.25 | Přečteno: 887 | Diskuse

Andrea Kostlánová

Hybridní zbraň Ruska veřejně prospěšnou stavbou ?

Ruský plyn proudí do Česka nejen přes Ukrajinu a Slovensko, ale i alternativními trasami - plynovodem Gazela napojeným na Nord Stream po dně Baltského moře ( porušuje všechny zavedené ekologické normy ),

22.2.2019 v 13:43 | Karma článku: 13.43 | Přečteno: 776 | Diskuse
Počet článků 10 Celková karma 35.43 Průměrná čtenost 2736

Budu psát o školství a vzdělávání. Spravuji několik facebookových skupin a didaktických webů - Čtenářská gramotnost a projektové vyučování, Šotkoviny, Elektronické učebnice... Jsem prezidentem spolku Pedagogická komora.

Najdete na iDNES.cz