Učit bude moci každý. Podle ministerstva školství není pedagogické vzdělání zapotřebí...

30. 01. 2019 7:37:07
Co zavede vláda příště? Že projektovat nové budovy nebudou architekti, ale právníci? Nebo že léčit lidi budou moci po tři roky inženýři, a pokud si udělají 250hodinový kurz, stanou se z nich oficiálně lékaři?

Portál Vzdělávací služby publikoval vyjádření vybraných organizací a odborníků k návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících. Odpovědi Radka Sárköziho za Pedagogickou komoru naleznete zde...

Začněme obecně. Považujete vůbec tuto anebo jakoukoliv jinou novelu příslušného zákona za nutnou?
Novela žádné zásadní změny, které by byly životně nutné, nepřináší. Je spíše kosmetická.

Jste spokojeni s výběrem témat, která jsou touto novelou řešena?
Novela se zaměřuje na změny, které nejsou akutní. Její potřebnost je sporná...

Co v navržené novele naopak postrádáte?
Celý zákon o pedagogických pracovnících by se měl výrazně zjednodušit. Už teď se v něm málokdo orientuje. Jelikož jsme se účastnili jedné z pracovních skupin MŠMT, která se novelou zabývala, mohli jsme podávat návrhy změn. Na Slovensku je přesně definována funkce třídního učitele, a to včetně příplatku alespoň 5 % tarifního platu. Navrhli jsme ji zanést do české legislativy, ale bohužel to nebylo ze strany MŠMT akceptováno.

Nyní již k samotným řešeným oblastem. Jak hodnotíte snahu posílení postavení ředitele školy? Je tato snaha podle Vás uchopena správně?
Tuto snahu hodnotíme kladně. V Pedagogické komoře je více než 400 členů z řad ředitelů škol. Ředitel je klíčová osoba vzdělávací soustavy, ale jeho pravomoci jsou značně okleštěné. Naopak nejrůznějších povinností má nad hlavu a je svázán mnoha předpisy a zahlcen administrativou. Novela bohužel pravomoci ředitelů výrazně nerozšiřuje.

Jak se díváte na potenciální novou možnost vyučování tzv. odborníků z praxe, tedy osob, které nezískaly pedagogickou kvalifikaci? Jedná se podle Vás o krok správným směrem?
Umožnit vyučovat lidem bez pedagogického vzdělání je rezignací na kvalitu českého školství. Učit bude moci prakticky kdokoliv... 250hodinové doplňující pedagogické studium si bude moci dodělat až za 3 roky, nebo prostě odejde na jinou školu a tam mu začne běžet nová tříletá lhůta... Nejprve se rezignovalo na aprobovanost výuky, nyní se postupuje o krok blíže k propasti. Možná to lze ještě akceptovat u středních odborných škol v odborných vyučovacích předmětech, ale ve všeobecně vzdělávacích předmětech (obzvláště na 2. stupni ZŠ) rozhodně ne. Jak může učit člověk bez didaktického zázemí žáky se speciálními vzdělávacími potřebami? Pedagogická komora je rozhodně proti, stejně jako by byla proti Česká lékařská komora, kdyby chtěli zákonodárci umožnit inženýrům tři roky léčit lidi, protože je nedostatek doktorů...

Napomůže tento krok k řešení stávajícího nedostatku aprobovaných pedagogických pracovníků?
Zaměstnance bez pedagogického vzdělání odmítáme nazývat pedagogickými pracovníky, natož aprobovanými – vždyť neabsolvovali ani jednu hodinu didaktiky svého oboru. Vzhledem k nízkým platům ve školství není velká naděje, že by vysokoškolsky vzdělaní odborníci začali dávat výpovědi ve své práci a ucházeli se o místa ve školách. Možná si to někteří na chvíli vyzkouší, ale pracovní podmínky, školská administrativa a nedostatek praxe v práci se žáky je brzy vyženou zpět do jejich původních zaměstnání.

Jak se stavíte k nové pravomoci ředitele školy spočívající v posílení možností zajišťovat účinné uvádění začínajících učitelů?
Novela to ředitelům striktně nařizuje. Budou vše muset nově vykazovat. A netýká se jen čerstvých absolventů, ale všech učitelů. Takže dvouletým adaptačním obdobím bude muset projít například zkušená učitelka s 25 lety praxe, která přejde na jinou školu. Ani v tomto bodě není zákon dobře napsán. Ředitele jen omezuje. Na druhou stranu se prý plánuje, že škola dostane na učitele v adaptačním období nějaké účelově vázané peníze navíc.

Jak se stavíte k některým úpravám týkajícím se získávání kvalifikací u jednotlivých pedagogických profesí?
Velmi sporný je bod, kdy bude moci doplňující pedagogické studium zajišťovat nejen vysoká škola, ale nově vlastně kdokoliv, kdo k tomu získá od MŠMT akreditaci v rámci DVPP. Takových organizací jsou v současnosti tisíce – soukromé firmy, „neziskovky“, OSVČ... MŠMT nemůže uhlídat, zda jsou dodržovány standardy studia, když bude vzdělavatelů takové množství a stane se z toho byznys.

Považujete za přínosné ustanovení nové pedagogické profese, konkrétně školského logopeda?
To si do zákona prosadila příslušná asociace, která logopedy sdružuje. Myslíme si, že jsou jiné pozice, které by bylo třeba do zákona doplnit, např. sociální pedagog případně školní speciální pedagog. To vše jsme přes pracovní skupinu MŠMT do zákona navrhovali, ale marně. Zkusíme návrh podat znovu prostřednictvím školského výboru Poslanecké sněmovny a Senátu. Už několikrát se nám takto podařilo prosadit změnu zákona, např. v případě kariérního řádu, dvouletých dětí v MŠ nebo nově u přípravných tříd.

Myslíte si, že bude tato novela schválena a vylepší stávající prostor pedagogických pracovníků?
Novela zřejmě schválena bude. Snad se z ní podaří vyjmout v rámci poslaneckých pozměňovacích návrhů ty největší nesmysly. Nic zásadního, co by pedagogům pomohlo v jejich práci, tam ale nevidíme.

Závěrem bychom Vám chtěli poskytnout určitý prostor pro možnost vyjádřit se k našim čtenářům ve věcech, které nebyly v předchozích otázkách vyřčeny.
Velmi nás mrzí přístup MŠMT a vlády jako celku, že nenaslouchá názorům pedagogů z praxe. Proto jsme sepsali otevřený dopis politikům za záchranu českého školství, který aktuálně podepisují celé školy a má již více než 3 400 signatářů. Dokonce jsme byli osloveni ze školského výboru Senátu, kde by si naše návrhy rádi vyslechli. Věříme, že se s námi osobně sejde ministr školství, ministryně financí i premiér, abychom společně mohli jednotlivé návrhy probrat. V opačném případě bychom vyzvali učitele, ať vyhlásí alespoň stávkovou pohotovost, když se školské odbory nemají k vyhlášení stávky. Je třeba hlasitě upozornit na dlouhodobě neřešené problémy českého školství a jeho extrémní podfinancování. Věříme, že nás v tom podpoří ředitelé všech škol, kteří marně shánějí kvalifikované učitele, protože je nemohou zaplatit.

Autor: Radek Sárközi | středa 30.1.2019 7:37 | karma článku: 29.96 | přečteno: 3749x

Další články blogera

Radek Sárközi

První rok vlády Andreje Babiše a školství

Co se premiérovi a především ministrovi školství Robertu Plagovi (ANO) podařilo prosadit v oblasti vzdělávání v uplynulém roce? Z pohledu programového prohlášení současné vlády Andreje Babiše toho nebylo mnoho...

4.7.2019 v 7:07 | Karma článku: 13.72 | Přečteno: 785 | Diskuse

Radek Sárközi

Pedagogická komora připravuje vyhlášení stávkové pohotovosti ve školách

Ředitelé škol marně shánějí učitele kvůli nízkým platům. Budou muset učitelé začít stávkovat, aby si politici všimli, že je české školství před kolapsem? Podpoří české učitele i rodiče, jak tomu bylo během nedávné stávky v Polsku?

14.6.2019 v 6:06 | Karma článku: 23.63 | Přečteno: 2301 | Diskuse

Radek Sárközi

Nová akce ministerstva školství: Amatéři do škol…

Po akcích mléko a ovoce do škol MŠMT vyhlašuje novu akci amatéři do škol. Vysoký počet nekvalifikovaných kantorů chce řešit přilákáním tisícovek dalších lidí bez pedagogického vzdělání do školství. Soutěž Absurdita roku má vítěze

26.5.2019 v 17:00 | Karma článku: 43.21 | Přečteno: 11725 | Diskuse

Radek Sárközi

Učitelé slíbených 15 procent navíc stále nemají

Celý loňský rok média obtýden "informovala" veřejnost, že vláda učitelům zvýšila platy o 15 %, ve skutečnosti to bylo necelých 11 %, tedy jen o 3 procentní body více, než o kolik vzrostla průměrná mzda v ČR. Letos to bude stejné.

19.5.2019 v 8:08 | Karma článku: 20.62 | Přečteno: 1319 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Michal Vimmer

Hamáčkova kuchařka

Říká se, že soudruh Lenin nikdy netvrdil, že "socialistický stát může řídit každá kuchařka." To ale neznamená, že by kulturu nemohl řídit Šmarda, zahraničí Poche a dopravu Dolínek. Sociální demokrati recept na vládu mají: loterii!

16.7.2019 v 13:04 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Ivan Bednář

Uplatni Zeman s Babišem stejnou taktiku?

To už tady jednou bylo. Zeman odmítl kandidáta sociální demokracie na post ministra zahraničních věcí Miroslava Pocheho a zablokoval tehdy další jednání o menšinové koaliční vládě hnutí ANO a ČSSD s podporou komunistů.

16.7.2019 v 10:20 | Karma článku: 12.53 | Přečteno: 195 | Diskuse

Petr Štrompf

Umyté ruce ČSSD. Všechno teď odskáče předseda Hamáček

Musíme se semknout a voliče přesvědčit, že sociální demokraté jsou stále stranou budoucnosti. Tolik parafráze ze sjezdu tehdy nově zvoleného lídra ČSSD Jana Hamáčka.

16.7.2019 v 8:47 | Karma článku: 15.64 | Přečteno: 300 | Diskuse

Jan Bartoň

Koloniální minulost Evropy

Teze o tom, že má Evropa za sebou koloniální minulost a musí napravit své hříchy, byla před nějakým týdnem schválena i na půdě Evropského parlamentu. Tam je jádro problému.

16.7.2019 v 8:00 | Karma článku: 30.60 | Přečteno: 606 | Diskuse

Lubomír Stejskal

Jak se rozhodne exministryně spravedlnosti?

Do konce července musí být zkompletovány kandidátky před zářijovými volbami do Knesetu. Proto jsme v Izraeli svědky vícestranných jednání – vlevo i vpravo.

15.7.2019 v 21:47 | Karma článku: 4.72 | Přečteno: 110 | Diskuse
Počet článků 17 Celková karma 27.39 Průměrná čtenost 3189

Budu psát o školství a vzdělávání. Spravuji několik facebookových skupin a didaktických webů - Čtenářská gramotnost a projektové vyučování, Šotkoviny, Elektronické učebnice... Jsem prezidentem spolku Pedagogická komora.

Najdete na iDNES.cz