Znáte freinetovskou pedagogiku?
Francouzský pedagogický reformátor Célestin Freinet (1896-1964) je průkopníkem projektové výuky a činnostní školy. Začal ve škole využívat tiskárnu, aby žáci mohli vydávat časopis, sborníky a další materiály. Zavedl mezitřídní korespondenci. Využil nástěnku jako komunikační prostor. Inicioval výměnu zkušeností a tištěných výstupů mezi freinetovskými školami apod.
Ve Francii se k těmto principům hlásí desítky tisíc pedagogů. V Čechách bohužel dosud neexistuje ani jedna freinetovská škola, přestože zde působí školy waldorfské, montessori nebo daltonské… Freinetovská pedagogika stála (a u nás stále stojí) stranou hlavních reformních tendencí ve vzdělávání. Freinet však již ve 20. letech 20. století předjímal některé aspekty tvůrčího psaní nebo mediální výchovy, i když jim dával jinou funkci a smysl, než bývá běžné v kurzech tzv. creative writing.
Volný text
Ve freinetovské škole má velmi významné postavení tzv. volný text, který částečně koresponduje s myšlenkou tvůrčího psaní v podobě, v níž se rozšířila do Evropy ze Spojených států amerických.
Freinet chtěl, aby se žáci výuky nejen účastnili, ale aby také spolurozhodovali o konkrétním obsahu jednotlivých hodin. Na počátku nějaké nové aktivity tedy děti oslovil, aby napsaly „volný text“, ve kterém popíší své zážitky, starosti, poznatky, problémy atd. Žáci mohli psát cokoliv. Hotové práce Freinet vyvěsil na nástěnce, aby si je mohl každý přečíst. Děti pak společně vybraly určitou práci, která je nejvíce zaujala. Tím, že si třída daný texty zvolila, vlastně spolurozhodla o tom, co se bude v nejbližších dnech učit. Společně se žáky potom Freinet vybral činnosti, které zvolený volný text implicitně nebo explicitně obsahoval.
Malá koupel – příklad volného textu
Děti si například zvolily Andrého vyprávění s názvem Malá koupel:
Předevčírem jsme René, Pedro a já zalévali zahradu. Když jsme skončili, řekli jsme si: „Zahrajeme si trochu s těma zavlažovacíma hadicema.“
René mluvil současně do dvou hadic. Ty hadice byly plné vody. Pedro poslouchal na druhém konci. René do nich foukl a Pedro měl politý obličej.
Teď zase poslouchám já – a proud vody mi stříkl do obličeje. René přišrouboval hadici ke kohoutku a řekl mi: „Zacpi ten druhý konec!“
Dalo mi to práci, abych ho ucpal rukou. Najednou na mě vystříkla voda. Byl jsem celý mokrý a vzteklý. Teď jsem zas já chtěl postříkat Reného. Ucpal jsem hadici, ale bohužel – voda se vrací a já jsem podruhé vykoupaný. Všichni se smějí. (Stanislav Štech: Škola stále nová, Karolinum, Praha 1992)
Práce s volným textem – plán výuky
Žáci společně s učitelem na základě tohoto volného textu postupně stanovili následující témata další výuky, která si mezi sebou rozdělili:
Práce v dílnách:
1)Výroba frkaček (přinést dutá dřívka)
2) Čerpadlo (najít válce)
3) Drátkový (provázkový) telefon a zkoušení rychlosti zvuku
4) Experiment se spojitými nádobami a jejich aplikacemi
Intelektové činnosti:
5) Rešerše v kartotéce (dokumenty k historii zavlažování)
6) Objev tlaku vody a vzduchu
7) Historie telefonu a telegrafu
Volný text byl tedy u Freineta prostředkem k efektivnější výuce, nikoliv samoúčelným psaním. Původní kreativní čin byl dále aktivně zpracováván, až dosáhl podoby plánu učebních činností.
Radek Sárközi
Mikuláš Bek by měl jako ministr školství okamžitě skončit
Ministra školství Mikuláše Beka kritizuje nejen opozice, ale i zástupci koaličních stran, a dokonce už i někteří členové hnutí Starostové a nezávislí. Obhájí M. Bek v senátních volbách svou pozici senátora? Skončí jako ministr?
Radek Sárközi
Byla stávka ve školách úspěšná?
Zda byla stávka úspěšná, bude možné zhodnotit až podle toho, zda se podaří školským odborům prosadit všechny původní stávkové požadavky. Odboráři dostali velmi silný mandát. Snad ho nenechají vyšumět v nekonečných jednáních...
Radek Sárközi
Stávkuje se za platy kuchařek, nikoliv učitelů. A za kvalitní podmínky pro vzdělávání dětí
Pondělní stávku proti škrtům ve školství by měli podpořit i rodiče dětí. Chystané změny by totiž měly negativní dopad především na kvalitu vzdělávání
Radek Sárközi
Školství vládní prioritou není. Je naopak na úplně posledním místě…
Zatímco na Slovensku se platy učitelů zvýšily o 22 %, českým pracovníkům škol se už dva roky reálné mzdy propadají. Vloni to bylo o 16 %, v letošním roce půjde o 10 %. Ani v roce 2024 to nebude lepší, jak ukazuje návrh rozpočtu.
Radek Sárközi
Nová hygienická vyhláška pro školy poškodí děti. Rodiče ať poděkují politikům pětikoalice
Změny v hygienické vyhlášce iniciovala poslankyně R. Zajíčková (ODS). Návrh zpracovalo Ministerstvo zdravotnictví bez konzultací se zástupci škol a s pracovníky hygien. V médiích škrty obhajovala poslankyně O. Richterová (Piráti).
Radek Sárközi
Budou ředitelé škol nuceni propustit asistenty pedagoga? aneb Inkluze počesku...
Inkluzivní vzdělávání je finančně velmi náročné, jak dokazují statistiky ze zahraničí. Snaha vlády vymyslet „inkluzi počesku“ (tj. bez peněz) dopadne negativně především na děti...
Radek Sárközi
Falešná garance učitelských platů rozdělila pracovníky škol
Závidíte učitelům, že budou mít garantován plat ve výši 130 % průměrné mzdy v ČR? Není co závidět... Ve skutečnosti vládní poslanci schválili legislativní paskvil, který učitelům nic negarantuje. Jejich platy se naopak propadly...
Radek Sárközi
Když stávkují už i filozofové, je to hodně špatné…
Akademičtí pracovníci humanitních a společenskovědních fakult demonstrují kvůli nízkým mzdám na náměstích. V rámci akce Hodina pravdy dokonce vyhlásili první jednodenní stávku. Vyhoví vláda Petra Fial jejich oprávněným požadavkům?
Radek Sárközi
Postaví se ministr školství Vladimír Balaš za pedagogy, nebo bude hlasovat proti nim?
Podpoří poslanec a zároveň ministr školství Vladimír Balaš svým hlasováním ve Sněmovně kvalifikované učitele a více peněz pro pedagogické pracovníky, nebo pošle ČR na cestu úpadku kvality ve vzdělávání a nekonkurenceschopnosti?
Radek Sárközi
Fialova vláda obelhala důchodce i pedagogy. Kdo přijde na řadu teď?
Babišova vláda své sliby vůči učitelům splnila. Po dlouhých letech půstu se stalo vzdělávání rozpočtovou prioritou. Současná vláda finance na školství opět škrtá. Reálné platy ve vzdělávání klesly o 16 %. Nejvíce ze všech oblastí.
Radek Sárközi
Eduin - odborníci na vzdělávání, nebo aktivističtí novináři?
Z oblasti školství dostává v českých médiích největší prostor lobbistická neziskovka EDUin, nikoliv organizace sdružující tisícovky pedagogů nebo stovky ředitelů škol. Kdo jsou pracovníci EDUinu? Většinou jde jen o novináře...
Radek Sárközi
Babiš nebo Pavel? Nehádejme se mezi sebou kvůli prezidentským volbám
Voliči v prvním kole vybrali dva kandidáty na prezidenta republiky. Kampaň Andreje Babiše a Petra Pavla je velmi ostrá, protože jde o moc. Občané by ale jejich soupeření neměli přenášet do svého soukromého života.
Radek Sárközi
Blamáž s Etickým kodexem učitele
V prosinci představil ministr školství Vladimír Balaš na tiskové konferenci Etický kodex učitele, který iniciovala Učitelská platforma. Text je prý výsledkem konsenzu 14 organizací. To ovšem není pravda. Vznikl spíše paskvil...
Radek Sárközi
Nepovedená revoluce ve výuce (nejen) Informatiky
Proč se skoro polovina základních škol nezapojila do výuky nové Informatiky, když je to podmínka pro získání peněz na nákup počítačové techniky a výukových programů? Buď o tom ředitelé škol nevěděli, nebo se změnami nesouhlasí...
Radek Sárközi
Petr Gazdík by se měl vzdát poslaneckého mandátu a vrátit se zpět do školy jako učitel
Nejlepším řešením by bylo jmenování úřednické vlády po dobu předsednictví České republiky EU a následné brzké předčasné volby. Ty lze organizačně spojit s volbami prezidentskými.
Radek Sárközi
Proč nerušit víceletá gymnázia
Víceletá gymnázia chrání nejlepší žáky před zpackanou inkluzí na ZŠ. Nabízejí chytrým a pilným dětem kvalitní vzdělávání. Alternativou veřejných víceletých gymnázií jsou soukromé ZŠ, na které ovšem některé rodiny nemají finance.
Radek Sárközi
Úkoly pro nového ministra školství
Profesor Vladimír Balaš (STAN) nastupuje do úřadu po Petru Gazdíkovi a Robertu Plagovi – dvou nejhorších ministrech školství v dějinách samostatné ČR. Bude ministrem učitelů a žáků nebo lobbistů a podnikatelů jako jeho předchůdci?
Radek Sárközi
Druhý cizí jazyk na základních školách – povinný nebo volitelný?
Měl by být další cizí jazyk na 2. stupni ZŠ povinný, volitelný nebo nepovinný? Co navrhuje ministerstvo školství a jak to vidí učitelé. Kolik českých žáků maturuje z jiného cizího jazyka, než je angličtina...
Radek Sárközi
Obrana Cermatu a jeho přijímacích zkoušek na střední školy
Jednotná přijímací zkouška je nejspravedlivější z možných řešení, jak vybrat z uchazečů o studium na středních školách ty s největší šancí uspět u maturity. I proto máme jen 5 % žáků, kteří maturitu nezvládnou ani na třetí pokus.
Radek Sárközi
Kvalitní vzdělání je nejlepší investice. Vláda by na školství šetřit neměla
Zatímco vláda Andreje Babiše jako první v historii samostatné České republiky výrazně navýšila finance pro vzdělávání, nová vláda Petra Fialy začala seškrtáním výdajů na školství o 5 miliard. Nakonec je tam ale musela vrátit...
předchozí | 1 2 3 | další |
- Počet článků 60
- Celková karma 24,74
- Průměrná čtenost 4005x